Checkpoint: de gravelbike waar je al lang naar zocht

Deze gloednieuwe serie Trek gravelbikes staat garant voor oneindig veel mogelijkheden, veelzijdigheid en plezier.

De Checkpoint is het specifiek ontworpen gravelplatform waar consumenten om gevraagd hebben. De modellen zijn voorzien van kwaliteitsonderdelen die bestand zijn tegen lange, zware kilometers op asfalt, zandwegen en zelfs de meest uitdagende gravelwegen.

Wat maakt deze fiets anders dan die van de concurrentie? Hij is standaard uitgerust met een groot aantal kenmerken die hem geschikt maken voor avonturen in de snelgroeiende gravel-scene. We praten dan bijvoorbeeld over Stranglehold dropouts, enorme bandenvrijheid en extra bevestigingspunten. Daarmee is de Checkpoint uiterst veelzijdig en eenvoudig naar eigen wens aanpasbaar.

Fast and fun
De Checkpoint is verkrijgbaar in zeven verschillende carbon en/of aluminium uitvoeringen die passen bij de wensen van uiteenlopende rijders: SL 6, SL 5, SL 5 Dames, ALR 5, ALR 5 Dames, ALR 4 en ALR 4 Dames.

Het topmodel Checkpoint SL 6 blinkt uit met een complete Shimano Ultegra 2×11 aandrijving, terwijl op de ALR 4 een kwalitatieve Tiagra 10-speed met een 11-34 cassette gemonteerd is. Hierdoor wordt er altijd rekening gehouden met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Alle modellen zijn uitgerust met 700 x 35 Schwalbe gravelbanden, tubeless-ready Bontrager wielen en Flat Mount schijfremmen. De prestatiegerichte rijders zullen blij zijn om te horen dat de SL 6 standaard wordt uitgerust met Bontrager Paradigm Comp Disc wielen die gekoppeld zijn aan Shimano RT800 Ice-Tech FREEZA remschijven en remblokken met koelvinnen. Dat vormt samen een lichte, duurzame remset met extra stopkracht.

De geometrie is comfortabel genoeg voor lange ritten op ruwe wegen, maar ook agressief genoeg voor snelheid en het rijgevoel waar gravelrijders naar op zoek zijn. In vergelijking met de Boone heeft de Checkpoint vrijwel dezelfde reach, een iets grotere stack en een lagere brackethoogte. De lengte van de liggende achtervorken en de wielbasis zijn hetzelfde. Het lagere bottom bracket zorgt voor meer stabiliteit die nodig is tijdens lange toeren terwijl de wielbasis relatief compact gehouden is. De verhouding tussen de stack en reach zorgt ervoor dat de Checkpoint snel en wendbaar blijft.

Het framemateriaal en de constructie van de Checkpoint dragen ook bij aan het snelle rijgevoel. De SL-modellen hebben een 500 Series OCLV Carbon frame en de ALR-modellen zijn gebouwd met lichtgewicht 300 Series Alpha Aluminium.

 

Brede inzetbaarheid, vertrouwde techniek
Voor extra comfort hebben de carbon (SL) modellen dezelfde IsoSpeed decoupler aan de achterzijde als de Domane. Verder zien we Control Freak interne kabelbegeleiding die eenvoudig kan worden omgebouwd naar 1x of elektronische schakelsystemen terwijl de kabels netjes beschermd worden tegen vuil en stof. De SL-modellen hebben ten slotte een carbon seatmast cap, een Carbon Armor onderbuisbeschermer om het frame te beschermen tegen steenslag en 12 mm steekassen voor en achter.

 

Eenvoudig aanpasbaar

Met de Stranglehold dropouts kunnen rijders de geometrie en het versnellingssysteem van de fiets aanpassen aan de vereisten voor een bepaalde rit. In de achterste stand is de fiets bijvoorbeeld het meest stabiel voor lange ritten en bikepacking-toeren. Met deze dropouts kun je bovendien eenvoudig ombouwen naar singlespeed.

De standaard 35 mm banden zijn perfect voor veel rijders, maar met een andere breedte kun je de rijeigenschappen van de Checkpoint snel aanpassen. De rijder die schelpenpaden neemt om verharde wegen met elkaar te verbinden zal kiezen voor stevige en licht lopende 28 mm slicks, terwijl de doorgewinterde avonturier banden tot maximaal 45 mm breedte kan monteren voor ruwe routes en wortelpaden.

De Checkpoint zit vol met bevestigingspunten. Je kunt ze vinden op de zitbuis en onderbuis waardoor je drie bidons kwijt kunt in de voorste framedriehoek. Of je kiest voor twee bidons laag in het frame om ruimte te maken voor een frametas. Er is ook ruimte voor een extra bidon onder de onderbuis. Verder zijn er Lowrider-vorkbevestigingspunten voor een voordrager met tassen. Met de bevestigingspunten voor een achterdrager heb je meer ruimte voor extra bagage terwijl spatborden op verborgen bevestigingspunten je spullen schoon houden tijdens extreem slecht weer. De SL-modellen hebben ten slotte een bevestigingspunt op de bovenbuis voor montage van een tas met directe toegang tot belangrijke zaken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                * voorzien van een dames-specifiek zadel , stuur en een andere kleurstelling